.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دوم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت سردار شهید بصیر گرامی باد
دوم اردیبهشت سالروز شهادت سردار شهید حسین بصیر، قائم‌مقام لشکر کربلا استان مازندران است.
دوم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت سردار شهید بصیر گرامی باد

شمال نیوز:  سردار بصیر در شب شام غریبان سال ۱۳۲۲ در فریدون‌کنار به دنیا آمد. وی دوران تحصیلات خود را تا ششم ابتدایی نظام قدیم در مدرسه سنايي فریدون‌کنار گذراند. بعد از اتمام دوره ششم ابتدايي نظام قديم ترك تحصيل كرد و نزد يكي از بستگانش در بابل به آهنگري مشغول شد. در كنار اين كار در امور كشاورزي به پدرش كمك می‌کرد.

 

 پشت سر گذاشت و ازآن‌پس به کار روی آورد و شغل آهنگری را انتخاب کرد و تا مرحله استادی پیش رفت. علی‌رغم اینکه سال سربازی او به علت مسائلی از طرف دولت وقت معاف اعلام‌شده بود ولی برای آمادگی نظامی داوطلبانه به سربازی رفت و دوران سربازی را در پادگان «منظریه» تهران زمانی آغاز کرد که نهضت حسینی امام خمینی مرحله پنهانی‌اش را طی می‌کرد. او هم به‌نوبه خود به خیل یاوران گمنام امام در روزگار عصیان و اختناق پیوست و با پخش اعلامیه‌های حضرت امام در پادگان، این رسالت عظمی را به دوش می‌کشید.

 

بعد از گذراندن سربازی در دوم مرداد ۱۳۵۰ در شركت باطری‌سازی وزارت جنگ در تهران مشغول به كار شد ولي به علت فعالیت‌های سياسي در اول مهر ۱۳۵۳ اخراج گرديد. به دنبال آن به زادگاهش فریدون‌کنار بازگشت و مشغول آهنگري شد. مدتي بعد به كمك پدرش يك كارگاه ساخت در و پنجره آلومينيومي راه‌اندازی كرد و مشغول كار شد.

 

سردار بصیر علاوه بر کار، جلسات مذهبی زیادی را در شهر تشکیل داد و از این طریق به مبارزه خویش، علیه رژیمم شاهی رونق بخشید. حسین چندین بار در این مهلکه به زندان روانه شد اما دست از عقیده محکم و پولادین خویش برنداشت. در ماه‌های پایانی سلطه رژیم پهلوی در شهر هسته‌های مبارزه و گروه‌های راهپیمایی را تشکیل و سازمان داد. برنامه تظاهرات را با حرکت مردم به پا خاسته تهران هماهنگ می‌کرد و چندین بار نیز با کفن‌پوش کردن مردم شهر، راهپیمایی کفن‌پوشان را به راه انداخت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او باز از پای ننشست و با حساس شدن شرایط نهضت توسط خودفروختگان ضدانقلاب، با کیاست و دقت انقلابی به پاکسازی دانشگاه‌ها از منافقین و گروه‌های ضدانقلاب همت گماشت و با همین انگیزه در تشکیل انجمن‌های اسلامی شهر و روستا و مبارزه با منکرات و تشکیل دادگاه انقلاب شرکت فعال داشت.

 

زمانی را که مردم مظلوم، بی‌دفاع و بی‌سلاح افغانستان مورد هجوم ارتش شوروی سابق قرار گرفتند، حسین بی‌تابانه به آن دیار سفر کرد تا تکلیف اسلامی خود را در قبال برادران همدرد و هم‌دین خویش به انجام برساند و مدتی را در میان مجاهدان افغانی، به مبارزه علیه رژیم شوروی پرداخت.

 

همزمان با آغاز جنگ تحمیلی و تجاوز عراق به مرزهای مقدس میهن اسلامی، شهید بصیر بعد از بازگشت از افغانستان لباس خاکی عشق را بر تن کرد و از روز هفتم جنگ کوله‌بار سفر را بست و تا آخرین لحظه شهادت این لباس را از تن درنیاورد. تا ۳۰ دی‌ماه ۱۳۵۹ در جبهه حضور داشت و بعد از دو ماه مراجعت به زادگاهش بار ديگر در اول فروردين ۱۳۶۰ به جبهه اعزام شد. مدتي در منطقه گيلان غرب مسئول حفاظت از قله‌های صدفي، ابرويي و كرجي بود.

 

او همراه گروه شهید چمران و نیروهای فداییان اسلام که فرمانده آن همسنگر شهید چمران سردار شهید سید مجتبی هاشمی فرمانده نیروهای فداییان اسلام بود به منطقه سرپل ذهاب در غرب کشور رفت و پس از مدتی عزیمت به جنوب و شرکت در عملیات مهم ثامن‌الائمه (ع) آبادان را دوشادوش رزمندگان اسلام، از محاصره دشمن خارج کرد.

 

او نیروهای فداییان اسلام شهرهای بابل، بابلسر، فریدون‌کنار، آمل و محمودآباد را به جبهه‌ها اعزام می‌کرد، لذا بار دیگر همراه همین گروه دل به جبهه ذوالفقاریه سپرد و مدت‌زمانی فرماندهی جبهه ذوالفقاریه -آبادان تا ماهشهر- را به عهده داشت و در محور ذوالفقاریه در مقابل، لشکر ۲۰ عراق قرار گرفت و حماسه آفرید.

 

شهید بصیر از اول فروردين تا پنجم تيرماه ۱۳۶۰ در مناطق مرزي بود و در عمليات طریق‌القدس و فتح بستان شركت داشت. پس از عملیات‌ها براي مدت كوتاهي بازگشت. اما بار ديگر در ۸ بهمن ۱۳۶۰ به جبهه اعزام و تا شهريور ۱۳۶۲ به‌عنوان بسيجي و به‌طور مستمر در جبهه‌ها بود. در اين مدت به‌عنوان جانشين فرمانده گردان در لشكر ۲۵ كربلا انجام‌وظیفه می‌کرد و در عمليات فتح المبين، بيت المقدس، رمضان، محرم و والفجر مقدماتي شركت كرد.

 

در بیست‌وهشت شهریورماه ۱۳۶۲ در منطقه جنگي به عضويت رسمي سپاه پاسداران درآمد. ازآن‌پس فرماندهي گردان يا رسول (ص) لشكر كربلا را عهده‌دار شد.

 

سردار بصیر در عملیات والفجر 4 به سمت جانشین تیپ یکم لشکر ویژه ۲۵ کربلا منصوب شد و در عملیات والفجر 6 نیز با همین مسئولیت انجام‌وظیفه کرد و در سال ۶۳ با تقلیل بعضی از تیپ‌های لشکر، بار دیگر، گردان یا رسول‌الله (ص) را تحویل گرفت و در همان سال به زیارت خان خدا مشرف شد، در این مدت، گردان یا رسول (ص) تحت فرماندهی سردار شهید حمیدرضا نوبخت، قرار گرفت.

 

با بازگشت حاج بصیر از سفر مکه، گردان یا رسول (ص) تحت فرماندهی او اولین گردانی بود که در خط آبی تبور مستقر شد تا جهت شرکت در عملیات بدر آموزش‌ها و شناسایی‌های لازم فراگرفته و انجام دهد. بعد از شرکت در عملیات بدر و خلق حماسه‌های ماندگار در این عملیات، صحنه دیگر رشادت حاج حسین عملیات قدس ۱؛  بهار سال ۶۴ بود که توانست با فرماندهی قاطعانه‌ای پاسگاه (بلالیه وابولیله) عراق را تصرف کند.

 

با پایان این عملیات و پیروز شدن رزمندگان اسلام، گردان یا رسول (ص) به عنوان گردان نمونه، مأمور ادغام در لشکر ۷۷ خراسان شد و بعد از اتمام این مأموریت، سردار خستگی‌ناپذیر جبهه‌ها، نیروهایش را جهت آموزش غواصی و آماده‌سازی برای شرکت در عملیات والفجر 8 به منطقه «بهمن شیر» منتقل کرد و خود شخصاً به آموزش نیروهایش در رودخانه بهمن‌شیر پرداخت.

 

عملیات والفجر 8 آغاز شد و حاج حسین بصیر با دلاوری غواصان دریادل و خط‌شکن لشکر ویژه ۲۵ کربلا این عملیات به پیروزی رسید و پرچم مطهر بارگاه حضرت امام رضا (ع) به دست توانمند فرماندهی این لشکر سردار مرتضی قربانی بر فراز مسجد امام رضا (ع) فاو برافراشته شد. دشمن سعی کرد شهر فاو عراق را با ضد حمله‌های پی‌درپی پس بگیرد که در این زمان فرماندهی وقت لشکر، بصیر را به علت لیاقت و شجاعتی که داشت به فرماندهی محور عملیاتی «فاو» منصوب کرد تا او با تدبیر خاص خود از این منطقه نگهداری کند و او در این دفاع جانانه نشانه‌هایی از عنایت حق دریافت کرد و سینه و بازوی توانایش مجروح شد.

 

سال ۶۵ برای سردار جبهه‌ها، سالی استثنایی بود. حاج حسین با بهبودی نسبی جراحات سینه و بازو در عملیات حضرت صاحب‌الزمان (عج) شرکت کرد. او در این عملیات فرماندهی تیپ یکم لشکر ویژه ۲۵ کربلا را بر عهده داشت و تا آن هنگام مسئولیت‌های متعدد فرماندهی، از دسته و گروهان تا گردان و محور را تجربه کرده بود.

 

عملیات دیگری که سردار حاج حسین بصیر در آن درخشید عملیات کربلای ۱- آزادسازی مهران – بود. سردار همراه برادرش علی‌اصغر فرمانده گردان یا رسول‌الله (ص) به ضیافت این عملیات رفت و در همین عملیات بود که خبر پرواز برادر را به او دادند.

 

با آغاز عملیات کربلای ۴ حاج حسین در این عملیات نیز مانند همیشه حاضر شد و به همراه نیروهایش در منطقه ام‌الرصاص در محاصره دشمن افتاد و بعد از ۱۰ ساعت با رشادت برادران بسیجی حلقه محاصره شکسته شد. سردار بصیر ۲۲ روز در کربلای شلمچه و غرب کانال ماهی، علم پایداری لشکر ویژه ۲۵ کربلا را به دوش داشت. در این نبرد مرگ و زندگی، حسین بصیر به‌اتفاق دو پاسدار و دو طلبه بسیجی، رودرروی دو تیپ کماندویی دشمن، آنچنان مقاومت کردند که آنان را به عقب راندند.

 

بعد از عملیات کربلای ۵ برای تداوم و تکمیل عملیات، «عملیات کربلای ۸» در فروردین ۱۳۶۶  آغاز شد و حاجی بعد از شهادت سردار شهید محمد حسن طوسی که در این عملیات به درجه رفیع شهادت نائل آمد به عنوان قائم‌مقامی لشکر ویژه ۲۵ کربلا منصوب شد .

 

سال ۶۶ عملیات کربلای ۱۰ در پیش بود و سردار خستگی‌ناپذیر برای فراهم کردن مقدمات کار، در ارتفاعات برف‌گیر ماووت به سر می‌برد. عاقبت در شب عملیات کربلای ۱۰ دوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۶ خمپاره‌ای بر سنگر او فرود آمد و به مقام شهادت نائل شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.036 seconds.